Fanfiction: a szó, amit rosszul használsz
2014. július 21., hétfő @ 14:30 | hozzászólok

"A fanfiction az, ahogy az irodalom festene, ha egy nukleáris apokalipszis után egy maréknyi, lezárt bunkerbe rekedt briliáns nerdnek  újra fel kéne találniuk azt."
 - TIME

MI NEM (IGAZÁN) FANFICTION?

A neves TIME magazin definíciója meglepő, pontatlan és homlokegyenest nevetséges, ha a blogspotos fanfic-meghatározásra alkalmazzuk, nálunk ugyanis tartja ugyanis magát az alábbi 3 tévképzet:
  1. A fanfictionben feltétlen szerepelnie kell egy ismert személynek (rövid válasz: nem kell)
  2. A fanfiction formája regény (rövid válasz: a-a) 
  3. A fanfiction szerelmi történet egy híresség és egy, az íróról mintázott karakter közt (rövid válasz: de még mennyire, hogy nem) 
Ami azt illeti, a fenti megfogalmazások csupán a fanfiction egy alműfajára, az ún. Mary Sue vagy avatar-ficre érvényesek - és ez alapján meghatározni vagy leírni egy műfajt olyan, mintha az epigramma alapján meghatározni a teljes költészetet {mondanánk azt, hogy "vers az és csakis az, ami rövid, tömör, csattanóra végződik, szerkezetileg pedig egy expozíciót és egy klauzalat tartalmaz?" - aztán vonogathatnánk a vállunkat, hogy férne ehhez a Wales-i bárdok, a Körúti hajnal vagy a Héja-nász az avaron}

A fanfiction a regényformán túl a novella, a novellafüzér, a riport, a drabble (száz-szavas) vagy egyperces, a lemon/lime (erotikus novella), log-fic (chat fic), script-fic (forgatókönyv-forma), MST (titokszínház), versfic és songfic műfajait öleli magába.

Leggyakoribb témái a szerelmen túl a period fic (történelmi), AU (alternatív univerzumban játszódik), sci-fi, fantasy, akció/kaland, crack-fic (humor), angst (dráma), curtain-fic/domestic (hétköznapok bemutatása), vád-fic, dark-fic (sötét témák), death-fic (szereplő halála), gen-fic, hurt/comfort fic (keserédes), slash-fic (homoszexuális tartalom), PWP (pornográf) és a fluff a maga kötelező happy endjével. 

Szereplőket nem csak valós hírességek, hanem bármilyen fiktív karakterek közül kölcsönözhetünk: utóbbi a jellemzőbb, és ritka, hogy az író saját szereplőgárdát ad a forrásul használt könyv, sorozat, film vagy képregény hőseihez.



Kreativitását úgy teszteli, hogy az adott karakterek jellemét, nevét és külsejét megtartva váratlan szituációknak teszi ki őket, és saját egyedi stílusában követi végig az elképzelt történéseket. Definíció szerint tehát olyan szerzők is, mint SHAKESPEARE vagy DANTE,  fanfictionöket írtak, nem is beszélve az ókori görögökről és a francia trubadúrokról, aki a kor divatja szerint szereplőiket már létező alkotásokból kölcsönözték, és a kortárs STEPHEN KING és NEIL GAIMAN egyes munkáiról. (Erről később.)

Az amerikai AO3 és fanfiction.net milliós nagyságrendű, elsősorban novella formában megírt fanfictiont tartalmaz; magyar rokonaik a Merengő és a Töviskapu.

Tehát ha a fanfiction nem az, aminek a magyar blogspot amatőr írói közössége kikiáltotta - és ami miatt egyes bloggerek mozgalmat indítottak egy olyan műfaj ellen, amit akadémikus körökben ünnepelnek és vizsgálnak - akkor viszont mit takar ez a fogalom valójában? A meghatározáshoz a tvtropes.org amerikai netes tudásbázis szócikkének fordítását készítettem el, melynek szerkesztői a következőket írják:


MI AZ A FANFICTION?


❝ A fanfiction az alternatív- vagy bővített univerzum egy formája, melyet egy mű rajongói teremtenek meg annak eredeti szerzője helyett. A fanfiction, vagy "fanfic," számos különböző okból íródhat: hogy folytasson egy sztorit, amit alkotója már végleg befejezett, hogy lássuk, hogyan viselkednének a már ismert karakterek, ha szokatlan helyzetbe keverednének, hogy megtudjuk, hogyan reagálna egy adott szereplő, ha egy másik mű karakterével akadna össze. Vagy egyszerűen csak hogy szexeljenek egy jót.

A tucatnyi fanfic író tapasztalatlansága miatt a műfaj gyakran megkapja a vádat, hogy a ponyvánál is ponyvább. Hovatovább, számos olyan fanficet is találhatunk, ami ELKÉPESZTŐEN jól van megírva, néha épp oly jól, ha nem jobban, mint az eredeti munka, amiből a szerző dolgozott.

/.../


Pár franchise — mint a Star Trek (vagy a Doctor Who) — valóban fanfictionné váltak, amikor cégeik elkezdték publikálni a rajongók munkáit. Az így kiadatott könyvek szerzői kezdő, feltörekvő fiatal írók, fanfic-szerzők, akik bemutatják, hogy a teljesen eredeti történetek éppen csak egy lépésnyire vannak a fanficek világától.

Bár a fanfic az internettel együtt robbant be, már jóval a web előtt létezett. John Stuart Mill nem-hivatalos, kétségkívül eredeti történeteket ágyazott már létező fikcionális univerzumokba. Jóval azelőtt, hogy a francia trubadúrok egy románc erejéig kölcsönvették volna az angol legendák Lancelotját és Guinevere-ét, az ókori görögök drámákat írtak az Iliász karaktereiről, újabb és újabb karaktereket hozva össze vagy választva szét. Platón még panaszkodott is róla, hogy Aeschylus teljesen elrontotta Akhilleusz és Patroklusz jellemábrázolását a maga fanfic-drámájában. /../

A különbséget a fanfic és a saját fikció között, mint azt ma már tudjuk, a modern copyright-törvények határozzák meg; rengeteg klasszikus mű voltaképpen fanfiction, hiszen régebbi forrásokra támaszkodik.


A publikált szerzők ellentmondásosan reagálnak az "ő legsajátabb" univerzumukban játszódó fanmunkákra. /.../ J.K. Rowling tárt karokkal fogadta a Harry Potter fanficeket, Sir Terry Pratchett pedig fejet hajtva a műfaj előtt kijelentette, hogy minden működhet, amíg az írók a logika talaján maradnak és ingyen kínálják munkáikat, Tamora Pierce pedig kifejezetten fanfic-szerzésre bátorít, hiszen remek módja a gyakorlásnak. George R.R. Martin, a Tűz- és Jég Dala (Trónok Harca) szerzője ellenben helyteleníti a műfajt, kifejtve, hogy "a saját karaktereid megalkotása az írási folyamat része."




/.../ James Bow újságíró ezzel szemben kiáll a műfaj mellett, hangsúlyozva, hogy a saját karakterek megalkotásának elsajátításra pont hogy ez a legkiválóbb gyakorlóeszköz.
Érdemes megjegyezni, hogy sok-sok nagynevű szerző maga is fanfic-író. Mind Stephen King, mind Neil Gaiman jegyeztek történeteket, melyekben Cthulhu, Drakula gróf vagy Sherlock Holmes szerepelt, és melyek beismerten fanficek.

/.../

A fanfiction rákfenéje, hogy a szerzők gyakran nem végeznek kutatómunkát, bármilyen egyszerű is volna. Gyakori jelenség, hogy egy adott országból származó szerző a saját hazájának hagyományaihoz igazítja a máshonnét való karaktereket. Jó példa erre, amikor Harry Potter ficekben az angol gyerekek hirtelenjében amerikai módon viselkednek, beszélnek és gondolkoznak; ez visszafelé is megtörténik, mint a Szürke ötven árnyalatában (mely a szerző vallomása szerint Twilight-fanfic megváltoztatott nevekkel.)

ÖSSZESSÉGÉBEN


A fanfiction egy végtelenül gazdag és vitathatatlanul eredeti műfaj, a maga buktatóival. Története az ókorba, a mai irodalom kezdetéig nyúlik vissza. A professzionális szerzők különféleképpen nyilatkoznak róla, de abban többnyire egyetértenek, hogy zseniális eszköz lehet egy amatőr író számára, hogy gyakoroljon. 

Nem sok mindent lehet viszont tanulni abból, ha megírjuk az ezredik 50+ fejezetes, prológussal és epilógussal ékesített történetet, melyben női főhősünk egy váratlan fordulat során kedvenc hírességének karjaiban találja magát. A fanfiction műfaja a kísérletezésről, ötletelésről, merészségről és egyediségre való törekvésről szól. Számtalan forma, szerkezet, műfaj, narrációs technika, téma és főhős vár felfedezésre. Mi értelme leragadni ugyanannál a sablonnál? 

- Raistlin

hozzászólok: igen // nem
a felhasznált cikk angolul, vágatlanul itt elérhető
a Time cikke a Harry Potter ficekről itt olvasható
a saját fanfic blogom: {b l o o d y r o m a n t i c}

Címkék:


← régi bejegyzések
új bejegyzések →


Layout by ©RISKADPERTIWI.

All Rights Reserved.